Her i landet er vi blant verdens beste til å ta i bruk ny teknologi, og takket være et suverent mobilnett er vi aldri mer enn et Google-søk unna målet. Det spiller ingen rolle om vi sitter på bussen, venter på at en distré venn skal finne veien til kafeen, eller er midt i en The Walking Dead-maraton. Vi er alltid på nett.

Mobilsidene står først i køen

Google vet mye om oss, og de kan fortelle at vi i snitt sjekker telefonen hvert sjette minutt. Hvert sjette minutt! I tillegg vet vi at 66% av all trafikk til norske nettsider kommer fra en søkemotor, og at 64% av søkene i Google blir utført på en mobil. Dette er virkeligheten i dagens Norge, og i morgen vil tallene etter all sannsynlighet være høyere.

mobil søk

Google straffer de som ikke tenker mobil

Tallene beskriver et marked hvor mobiltilpassede nettsider er avgjørende for om du blir funnet på Google. Det er nemlig slik at Google straffer de som har en dårlig tilpasset side, det være seg på det tekniske, eller hvis innholdet ikke er mobilvennlig. Hvis du eksempelvis har en nettside som benytter Flash, har bilder eller innhold som krever zoom, eller innhold som gjør at leseren må scrolle horisontalt, så ender du opp i dødens forgård – også kalt side 2 på Google.

Dette er ikke et blivende sted. Statistikken viser nemlig at vi heller foretar et nytt søk enn å trykke oss videre til neste side. Før du mister motet fullstendig kan vi fortelle at det finnes en kur, og en del av løsningen er å unngå det vi nevnte i avsnittet over. For å sjekke om siden din holder mål rent teknisk, har Google to verktøyer som tester både lastetid og grad av mobilvennlighet

test mobilsider

Vær til stede i mikroøyeblikkene

Like viktig som det tekniske er naturligvis relevant innhold. I tillegg er det viktig å forstå at de aller fleste besøkene fra mobil er korte økter, eller såkalte mikroøyeblikk. Ifølge Google har vi 150 slike øyeblikk i løpet av dagen, og mange av dem inkluderer en kjøpsintensjon. Dette er øyeblikk hvor det kan både markedsføres og selges. Her er noen forslag til hvordan:

  • Fang oppmerksomheten med relevant innhold i henhold til brukerens modus.
  • Finn en idé som kan bygges over flere mikroøyeblikk.
  • Bruk en konvertering/handlingsutløser som er enkel å gjennomføre på mobil.
  • Store fingre og små skjermer
  • Flyktig oppmerksomhet fra brukeren
  • CTA kan med fordel løses med knapper. Dersom du bruker brødtekst, kan en god CTA for eksempel være "Ja, ta gjerne kontakt med meg".

Det er altså hevet over enhver tvil at vi må tenke mobil i markedsføringen vår. Dette feltet er hele tiden i utvikling, men trenden er ikke til å ta feil av. Nå har det gått så langt at bedrifter oppfordres til å tenke mobil først. Gjør du det?

Ønsker du også å bli bedre på dette? Ta en uforpliktende prat med oss

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.