Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, har blitt en mer moden retning i markedsføringsfaget de siste årene. Det neste tiåret vil ikke fokuset bare ligge på å fortelle de gode historiene, men også på å levere innhold som gir målbare resultater.

Les også: Hva er innholdsmarkedsføring? 

For selv om stadig flere omfavner content marketing, er det mange som fremdeles «bare skriver noe», og håper at det vil høste frukter. Og med bind for øynene treffer man sjelden midten av dartskiven.

Forskjellen på innholdsmarkedsføring og artikkelskriving

En journalists oppgave er å engasjere og informere. Innholdsmarkedsførere gjør det samme, men samtidig skal innholdet til syvende og sist bidra til en form for konvertering. Å engasjere kundene og gi dem et godt inntrykk av merkevaren din har definitivt verdi, men hvorfor stoppe der?

Innholdmarkedsføring handler om å engasjere på veien mot et konkret mål, som et produktsalg, en oppmelding til nyhetsbrev eller en verving til en kundeklubb. Det betyr ikke at alt man produserer skal gi masse konverteringer med én gang, men i enden av trakten skal innholdsmarkedsføringen helst føre til noe mer enn bare merkevarebygging.

Les også: Hvordan lykkes med inbound marketing? 

Som med annen markedsføring handler det om å bli likt, men også å bli valgt. Det handler om å skape et behov, eller å endre en vane.

content is king

Et fag i utvikling: Godt innhold vil aldri skinne skikkelig før det tilpasses og vises i kanalene målgruppen bruker. Det må treffe rett person på rett sted til rett tid, og gi deg resultater du kan måle. 

Content marketing som dekker hele kundereisen

Vi liker egentlig ikke å bruke det engelske «content marketing» om innholdsmarkedsføring her på huset, men det viktig å gjøre det med tanke på søkemotoroptimalisering (SEO). Det er sånne ting man må tenke på når man er en innholdsmarkedsfører. Man må også tenke på hvor leseren er i sin kundereise. Å «bare skrive noe» kan noen ganger gi resultater, men det fungerer bare hvis leseren allerede er i slutten av sin kundereise, hvis hen allerede er i «kjøpsmodus».

Derfor må en god innholdsstrategi levere innhold tilpasset alle fasene av kundereisen. 

See, think, do, care-modellen

Google bruker en kundereisemodell som er enkel og effektiv. Den har fire trinn. See. Think. Do. Care. La oss oversette til norsk, og forsøke å gjøre stegene litt tydeligere.

Oppdagelse. Utforsking. Beslutning. Oppfølging.

Grunnprinsippet her er at det ikke holder å bare bli oppdaget. Når noen først har lagt merke til deg, må vedkommende bearbeides. Hen må lære mer om deg og ditt produkt, og bli overbevist om å velge akkurat deg. I etterkant bør hen dessuten betrygges om at valget var riktig, slik at du beholder stjernen i margen.

see - think - do - care modellen

Alt handler om spørsmålene kundene har

Eksempelet under viser hvordan Apriil Digital Oslo setter relevante spørsmål i sentrum for innholdsstrategien. Ved hjelp av blant annet analyse, søkemotoroptimalisering og målgruppeinnsikt kartlegger vi hva kundene faktisk lurer på i de ulike fasene, og gir dem svar. Temaet i eksempelet er «smarthus»:

Oppdagelsesfasen – Her er snakker man til potensielle kunder som har sitt første møte med konseptet smarthus. Man svarer på generelle spørsmål som det grunnleggende «Hva er et smarthus?». Her spiller man gjerne på følelser for å vekke interessen, mens salg og konverteringer gis lav prioritet.

Utforskningsfasen – Her snakker man til de som har hørt om smarthus og vil vite mer. «Hva kan jeg gjøre med et smarthus?» «Hva er de største fordelene?». Her kommer salgslenker og andre calls-to-action mer frem, selv om hovedfokuset fortsatt er å overbevise folk om hvorfor de bør kjøpe smarthus-produkter.

Beslutningsfasen – Her snakker man til de kjøpsklare. «Hvilke leverandører finnes?» «Hvor mye koster det? «Hva med montering?» Her har kjøp og CTA-er en prominent plass, og målet er å bli valgt.

Oppfølgingsfasen – Her snakker man til de som allerede har kjøpt. Man tar vare på dem slik at de forblir kunder, og kanskje slår til på mersalg eller andre produkter i sortimentet.

par gjør et kjøp på desktop

Internlenker er alfa omega

Ifølge Internett Live Stats gjøres det omtrent 40 000 Google-søk hvert sekund. Derfor er det ikke så rart at trafikk fra organisk søk er en viktig trafikkilde for de aller fleste nettsider. Med god SEO kan man sende folk i riktig retning, men man kan aldri garantere at alle besøkende havner på rett sted. En person som egentlig befinner seg oppdagelsesfasen, kan rote seg bort i innhold laget for utforskningsfasen, eller til og med beslutningsfasen.

På grunn av dette er internlenking et viktig ledd i en god innholdsstrategi. Det skal alltid være mulig å bevege seg bakover mellom fasene, for å få mer grunnleggende informasjon. Og kanskje enda viktigere: Veien videre skal være alltid være tydelig!

Du skal være en eksepsjonell historieformidler før noen gjennomfører en hel kundereise i én enkelt økt, men muligheten skal alltid ligge der. 

leser på telefonen i sofaen

Remarketing fra første sekund

Å samle inn og bruke tilgjengelig data er en nøkkelfaktor når man jobber i digitale kanaler. Hvis du vet at en person har lest absolutt alt du har skrevet om smarthus, er vedkommende er perfekt kandidat som mottaker av din neste Facebook-kampanje. 

Hvilken fase er denne teksten skrevet for?

Normalt vil ikke en artikkel oppgi hvilken fase av kundereisen teksten er utformet for. I dette tilfellet gir det imidlertid mening å belyse det, for å vise hvordan Apriil Digital Oslo egen innholdsmarkedsføring følger de samme prinsippene vi har snakket om her.

Denne teksten er myntet på de som befinner seg i utforskningsfasen, og kanskje har en halv fot i beslutningsfasen. Den skal med andre ord treffe de som allerede har en formening om hva innholdsmarkedsføring er, og vil vite mer. For å ta vare på de som mangler disse basiskunnskapene har vi inkludert lenker til mer grunnleggende artikler tidlig i teksten. I disse artiklene starter man mer fra scratch, før man lenkes tilbake hit i bunnen.

Hvis leseren av denne artikkelen klikker seg videre for å lære mer om hva Apriil Digital Oslo kan tilby, har teksten fullført sitt mål. Hvis leseren går rett på skjemaet i bunnen og sender oss en henvendelse, smiler vi enda bredere.

Trenger du hjelp med content marketing?

Vi liker gode historier, men vi elsker gode historier som gir avkastning! Ta kontakt med oss via skjemaet under hvis du trenger hjelp til innholdsmarkedsføring eller innholdsstrategi.

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.