kvinne ser på mobil på t-banen

Kampen om de organiske søkeordene blir stadig større. Nettopp derfor bruker vi trendanalyser: En undersøkelse som ser på når søkeord er mest populære blant det norske folk.

Gjennom en slik analyse kan vi avgjøre når du skal skape oppmerksomhet rundt produktene eller tjenestene dine. Det kan være til stor hjelp når du skal planlegge årets aktiviteter.

Les også: Slipp innholdet fri 

Lag et godt årshjul

På bakgrunn av disse analysene kan vi sette opp et årshjul. Det er til god hjelp i innholdsproduksjonen. Her vil vi da sette opp de produktene og temaene du bør fokusere på i månedene som kommer.

Her er et selvsagt, men godt eksempel: Grilling har naturlig nok høyest søkevolum i sommerperioden. Selger du griller, er det derfor naturlig å lage innhold rundt dette i sommerperioden, og ikke på vinteren.

I dette eksempelet vet du jo at grilling sannsynligvis har mest trafikk på sommeren i utgangspunktet. Poenget er at søkevolumet rundt andre temaer ikke nødvendigvis er tilknyttet spesielle årstider – for eksempel kjøleskap, høyttalere eller lamper.

Oppnå økt interesse og synlighet

Du vil blir mer synlig ved å tilpasse innholdsproduksjonen etter det som er mest populært i de ulike månedene. Da gir du brukerne dine den informasjonen de er på jakt etter, i perioden de leter etter det du selger.

Det lønner seg å tenke ”what’s in it for me” når du skal lage innhold til brukerne dine. Ved å kontinuerlig jobbe med å svare på hvilke spørsmål de har, vil Google også legge merke til at du faktisk prøver å løse brukernes problemer. Det handler om brukervennlighet og kvalitativt innhold – noe Google ser på når de skal avgjøre kvaliteten på nettsiden din.

Hos oss jobber vi konsekvent med trendanalyser når vi skal lage innhold til kundene våre. Ta kontakt med oss for å få innsikten du trenger.

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.