Tenk på alle lange og korte reisene naturen spares for, når vi heller kan ha digitale møter. Tenk på alle trærne som ikke må hugges ned for å bli til papir, når kommunikasjonen er flyttet over til en skjerm.

Visst er det fint å tenke på miljøfordelene, i tillegg til alle de andre fordelene vi har fått med digitale løsninger. I vår bransje har kommunikasjonen mellom markedsførere og kunder blitt mer direkte, aktuell og tilpasset den enkelte. Bra - slik vil fortsatt ha det!

Les også: Velg en nettsideløsning utviklet for fremtiden 

Samtidig er det en bakside også. Bruk av internett har nemlig mye å si med tanke på global oppvarming og co2-utslippene i verden. Faktisk er nett-trafikken i ferd med å bli en vesentlig del av problemet. 

Digital kommunikasjon kan både være miljøvennlig, og miljøskadende

Internett forurenser like mye som flytrafikken!

Om påstanden over strides de lærde, men dette slo BBC opp sommeren 2019. De publiserte det altså i en tid da luften fortsatt var full av fly, med de enorme utslippene det førte med seg. Etter koronavirusets ankomst er man ikke lenger usikker. Internettaktiviteten har blitt et enda større miljøproblem enn luftfarten. Dette høres utrolig ut, men den digitale aktiviteten bruker enorme mengder energi. For eksempel trekker vanlig bruk av en mobiltelefon like mye strøm som et kjøleskap. Når vi vet at nesten ¾ av verdens produksjon av elektrisk kraft fortsatt kommer fra ikke-fornybare kilder, blir dette et gigantisk problem for klimaet. 

Les også: Dekker innholds- markedsføringen din hele kundereisen? 

Hvilke grep gjør du for at nettbruken din skal bli mer miljøvenlig?

Less is more – Ikke bruk nettsidene som arkiv

Løsningen er ikke å slutte å bruke nettet, men å se på hvordan vi bruker det. Mange nettsider kan gjøres mer miljøvennlig, samtidig som brukerne får mer nytte og glede av dem. Vi må bli mer kritiske til hva, og hvor mye vi fyller både nettsider og andre kanaler med. Hvor lenge vi velger å ha stoff liggende er dessuten også avgjørende. Ifølge irske Gerry McGovern blir hele 90 prosent av det som publiseres på internett ikke oppsøkt etter tre måneder. Med andre ord ligger det helt ufattelig mye innhold lagret på servere verden over, som vi ikke trenger. Alle disse serverne går naturligvis på strøm.

Derfor burde vi gjøre mer for å finne ut hva brukerne faktisk vil ha, og kaste alt som ikke brukes. Det som ikke brukes tar bare opp plass, og gjør det dessuten vanskeligere for brukerne å finne det de egentlig leter etter. Å gå gjennom nettsidene for å ta en opprydding en gang i blant, er dermed positivt for alle. Selvfølgelig skal brukerne fortsatt finne den informasjonen de trenger, og den skal være godt presentert og av høy kvalitet. Det er god merkevarebygging å satse på kvalitet over kvantitet. Det setter både brukerne og miljøet pris på. 

Les også: Artikkelserie: Hva er merkevarebygging? 

På toppen av det hele er det også mer enn noen gang forventet at seriøse bedrifter og organisasjoner er med på å ta klimautfordringen og miljøet på alvor. Det er viktig for omdømmet. Vil du at vi i Apriil Digital Oslo skal hjelpe dere med det, er det bare å ta kontakt med oss.

I et typisk norsk kontormiljø foregår det alle meste over nett. Det har både positivt og negative sider

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.